AKP Referandum
24 Mart 2017 Cuma
Anasayfa > Yazarlar > Talip AKBAŞ > Hz Peygamber sonrası hafızlık öğretimi
Talip AKBAŞ

Hz Peygamber sonrası hafızlık öğretimi

31.05.2016 15:22:04 12 14 16 18 yazdır
Yazar : Talip AKBAŞ

Hz. Peygamber'in başlattığı Kuran'ı ezberleme faaliyetleri Hulefa-i Raşidin döneminde daha düzenli bir hal alarak artmıştır.[1] Emevi ve Abbasi dönemlerinde daha ziyade camilerde oluşturulan kuran öğretimi ile ilgili ders halkaları dikkat çekmektedir.[2]


Şam'da bugün hala ayakta olan Ümeyye Camiinde Kuran ders halkaları canlı bir şekilde sürdürülmekteydi. Öyle ki öğrenci sayısının zaman zaman 1500 seviyesine ulaştığı kaydedilir. Kuran eğitimine verilen önemi göstermesi bakımından bu rakam önemlidir.[3]


Kuran öğrenimi arz ve hocanın okuması şeklinde iki ayrı yöntemle uygulanıyordu. Birinci yöntem talebe ezberlediği dersini hocanın önünde okur ve hoca yanlışları düzeltirdi. İkinci yöntem ise; hocanın okuması talebenin hocayı dinelmesi şeklinde oluyordu.[4]


Hicri ikinci asrın başlarından itibaren yedi kıraat Kurra denilen hafızlar tarafından okutuluyordu. Böylece hafızlığın bir üst seviyesi olarak görebileceğimiz kıraat ilmi tahsil edilmeye başlandı.[5]


İslam tarihinde medreseler ortaya çıkana kadar kur an eğitimi camilerde verilmekteydi.[6]Bu da İslam'ın ilk dört asrında yüksek düzeyde Kuran eğitiminin camilerde sürdürüldüğünü göstermektedir.


Tarihte kuran eğitimi için kurulan ilk müesseseler Darul Kurra'lardır. İlk Darul Kurra, hicri 391 de kurulan Rişaiyye Darul Kurrasıdır.[7]


Selçuklular döneminde Darul Kurralar Darul Huffaz ismiyle anılmıştır. Sadece Konya'da otuz civarında Darul Huffaz olduğu düşünülürse onların ne kadar yaygın olduğu anlaşılacaktır.[8]


Eğitim ve öğretim tarihi açısından Selçuklular büyük önem arz etmektedir. Bu dönem adeta medreselerin teşekkül dönemidir. Medreselerde okutulan ilimler yanında hafızlık eğitimi önemli bir yer tutmakta idi.[9]


Netice itibari ile şunu belirtelim ki; Hz peygamberle başlayan hafızlık eğitimi ondan sonra yaygınlaşarak ve sistemleşerek devam etmiştir.


[1] Varol, Bahauddin. "Hulefai Raşidin Dönemi Eğitim ve Öğretim FaaliyetlerineGenel Bir Bakış ( 1 )'' Selçuk ÜİF Dergisi, yıl 2000, sayı: 10, s. 486-487.

[2] Varol  Bahauddin,  (a.g.e)  Yıl 2001, sayı 11, s. 163-164

[3] Varol Bahauddin,  (a.g.e) ( II)"s.174

[4] Söylemez M. Mahfuz, " İslamın Erken Döneminde Eğitim-Öğretim Faaliyetleri" s. 67

[5] Kazıcı, Ziya " Bir Eğitim Kurumu Olarak Darül- Kura'' , Kuran Kurslarında Eğitim-Öğretim veVerimlilik, Ensar Neşr , İst. 2000, s. 35.

[6] Yiğit, İ. " Müzakereler" Kuran Kurslarında Eğitim-Öğretim ve Verimlilik, Ensar Neşr İst 2000s.45.

[7] Bozkurt, Nebi " Darül-Kurra'' T.D.V. İslam Ans. İst 1993, cilt: 8, s. 343.

[8] Bozkurt Nebi Darul Kurra, s. 544.

[9] Köymen Mehmet  Aaltay, Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi, Türk Tarihi Kurumu Yay. Ank. 1992 cilt: 3 s. 379.

Yazarın Son Yazıları
Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.