26 Temmuz 2017 Çarşamba
Anasayfa > Yazarlar > Talip AKBAŞ > Cumhuriyeti dönemi hafızlık öğretimi
Talip AKBAŞ

Cumhuriyeti dönemi hafızlık öğretimi

01.09.2016 19:22:25 12 14 16 18 yazdır
Yazar : Talip AKBAŞ

Cumhuriyetin ilanıyla birlikte birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da inkılâp oldu. Bu inkılaplardan biri de tevhidi-i tedrisat kanunudur. 3 Mart 1924 te yürürlüğe konulan tevhidi-i tedrisat kanunu ile bütün okullar gibi Daru-l Kurralarda maarif vekâletine bağlanmak istenmiştir. Ne var ki dönemin Diyanet İşleri Başkanı Rıfat Börekçi bu kurumların birer ihtisas merkezi olduğunu, başkanlığa bağlı kalması gerektiğini ikna kabiliyeti ile kabul ettirmiştir. Daru-l Kurralar bir takım değişikliklerle Kuran Kursu adı altında hafız yetiştirmeye devam ede gelmiştir.[1]


Bugün ki Kuran Kurslarını Daru-l Kurraların devamı olarak görmek doğru olmaz.[2] Çünkü Daru-l Kurralar daha ziyade hafızlığını bitirmiş olanların ihtisas yaptığı kurumlardı. Kuran Kursları ise ağırlıklı olarak hafız yetiştiren kuruluşlardır. Çok partili hayata geçinceye kadar bir takım girişimlerle Kuran Kursları açılmaya çalışılmıştır. Dönem dönem sayıları 38'e kadar yükselen Kuran Kursları özellikle 1 Kasım 1928 de yapılan harf inkılâbı ile bütünüyle kapatılmıştır.[3]


1997 yılında TBMM de yoğun tartışmalardan sonra kabul edilen sekiz yıllık zorunlu ve kesintisiz ilköğretim kanunu Kuran Kurslarına önemli darbe vurmuştur. Bu uygulama sebebiyle Kuran Kursları hem yüzünden okuyacak hem de hafızlık yapacak öğrenci bulma hususunda ciddi sıkıntılarla karşı karşıya kalmışlardır.[4] 11 Nisan 2012'de yürürlüğe giren 12 yıllık zorunlu eğitim sistemi[5] ile Kuran Kursları bugün tarihinde görmediği kadar geniş imkânlara sahip tabir yerinde ise altın çağını yaşamaktadır.


İmkânlar bakımından çok iyi durumda olan Kuran Kursları, mezun hafızlarını takip etmemesi önemli bir eksiklik olarak görülmektedir. Buralardan mezun olan hafızların birçoğu farklı iş alanlarında hayatlarını sürdürmektedirler. Buda büyük zorlukla elde ettikleri hafızlıklarını unutmalarına yol açmaktadır. Mesele ile ilgili düzeltilmesi gereken iki önemli sorun görülmektedir. Tez elden bu sorunlara çözüm getirilmelidir.


Gördüğümüz sorunlardan ilki Kuran Kurslarındaki eğitim sadece Kuranın okunması bir ileri aşama olarakta hafızlık yapılması anlaşılmaktadır. Bu anlayış doğru değildir. Kuranı anlamaya yönelik bir çaba olmadığı gibi islami ilimlere yönelik ciddi bir çalışmanın olmadığı da aşikardır.


İkinci sorun ise; Kuran Kursları kritik yaş aralığında mezun ettiği hafızların diğer eğitimleri ile ilgilenmemesidir. Bu durum birçok gencin eğitim hayatını yarıda bırakmasına yol açmaktadır. Yaşıtlarından koparak hafızlık yapan öğrenciler yeniden orta öğretim ortamına intibak sağlayamadıklarından çeşitli mağduriyetler yaşamaktadırlar.  Öyle ki ezberledikleri Kuranın ahlakına uygun düşmeyen kimi ortamlarda heba olup gittiklerine bile yer yer rastlanmaktadır.


Hayati önem taşıyan Kuran eğitiminde yeni bir yöntem arayışı zorunludur. Ayrıca Kuran Kursları mezun ettiği hafızların eğitim ve hayata hazırlanma meseleleri ile ilgili yeni bir yapılanma içine girmeleri önem arz etmektedir. Gelecek yazılarımız bu iki hususa yönelik olacaktır.


[1]  Türk Eğitim Sistemi alternatif Perspektif, TDV Yay. Ank. 1996, s. 153-154; Ayhan, H., " Cumhuriyet Dönemi Din Eğitimine Genel Bakış" AÜİF Dergisi, Özel Sayı, yıl 1999, s. 250.

[2]  Baltacı, C. ,"Cumhuriyet Döneminde Kuran Kursları" Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi, Yıl:1999, Sayı: 6, s. 182-183;  uyrukçu R. , Kuran Kurslarında Din Eğitimi ve Öğretiminin Verimliliği Üzerine Bir Araştırma, Fakülte Kitabevi, Isp. 2001, s. 37.

[3] Ceylan H.H. Cumhuriyet Dönemi Din Devlet İlişkileri, Risale Yay. İst. 1990, 2. Baskı, Cilt: 2,s. 262.

[4] Öcal, M. Cumhuriyet Döneminde Türkiye'de Din Eğitimi Ve Öğretimi, s. 266.

[5] http://www.sabah.com.tr/egitim/2012/09/16/444-egitim-sistemi-basliyor.

Yazarın Son Yazıları
Yorum Yaz
  • UYARI: Konuyla ilgisi bulunmayan, hakaret içeren cümleler veya imalar, inançlara saldırı, şiddete teşvik ve tamamı büyük harfle yazılan yorumlar onaylanmamaktadır.